Bryllupsfesten - ultimativ guide til det perfekte bryllup på budget
For mange vil bryllupsfesten være en af de største begivenheder, man kan opleve sammen som par. Der vil typisk ligge mange måneders planlægning bag den helt perfekte bryllupsfest og spændingen stiger i takt med, at man nærmer sig datoen for bryllupsfesten. Men tiden op til selve bryllupsfesten kan også være stressende, da der er mange ting, der skal planlægges, og fordi det hele skal holdes inden for bryllupsbudgettet.
Her får du den ultimative guide til, hvordan du holder en perfekt bryllupsfest, der ikke sprænger dit budget. Det behøver nemlig hverken at koste jer en formue eller være en stressende tid.
I denne artikel kan du læse meget mere om:
- Hvad koster et bryllup?
- Bryllupsplanlægger
- Læg et bryllupsbudget
- Billigt band til bryllup
- Havebryllup
- Billig bryllupsmenu
- Lån til bryllup

Hvad koster et bryllup?
Hvor mange penge, man ønsker at bruge på en bryllupsfest, er meget individuelt. Nogle sparer op længe eller låner penge, så de ikke skal gå for meget på kompromis med deres ønsker, mens andre fravælger elementer eller finder måder at spare på, så bryllupsbudgettet ikke løber løbsk.
Hos L’easy kan du nemt og trygt låne penge, så du kan få dine drømme opfyldt til bryllupsfesten. Du kan læse meget mere om mulighederne for lån her.
Danskere, der bliver gift for første gang, bruger i gennemsnit 52.606 kr. på deres bryllup. Det viser resultaterne af en undersøgelse foretaget af gallup. I statistikken herunder, kan du se, hvordan budgetterne fordeler sig.
Der er flest par, der budgetterer mellem 18.001-50.000 kr. på bryllupsfesten. Men hvordan sørger du for, at du ikke behøver at gå alt for meget på kompromis med et billigt bryllup, men i stedet får dine drømme opfyldt samtidig med, at du holder dig inden for et overskueligt bryllupsbudget?
Det hjælper vi dig med at blive klogere på i artiklen her, hvor vi har samlet en masse gode råd til, hvor og hvordan du sparer de helt rigtige steder, når det kommer til bryllupsfesten.
Bryllupsplanlægger
Det første, I bør tage stilling til, når I skal i gang med at planlægge bryllupsfesten, er om I selv vil stå for at planlægge den store dag, eller om I stedet vil undgå den stress, det kan skabe mellem jer som par ved at placere opgaven hos de professionelle – nemlig en bryllupsarrangør.
Men her vil de fleste stille sig selv spørgsmålet: Hvad koster en bryllupsarrangør? Og er det ikke kun noget, par benytter sig af, hvis de arrangerer en bryllupsfest til flere hundrede mennesker? De fleste bryllupsarrangører assisterer på timebasis, og derfor behøver bryllupsarrangøren ikke varetage alle poster.
Der vil muligvis være områder, som I som par gerne selv vil stå for at arrangerer, mens det kan være en fordel at uddelegere de mere kedelige eller komplicerede opgaver til en bryllupsarrangør, der har arbejdet professionelt med bryllupsplanlægning i mange år og derfor kender til alle processer.
Hvad koster en bryllupsarrangør?
Hvad en bryllupsarrangør vil koste jer, afhænger meget af jeres behov for sparring og rådgivning og så selvfølgelig selve bryllupsfestens størrelse og omfang.
Men som udgangspunkt vil I kunne regne med, at en bryllupsarrangør vil koste plus minus 1000 kr. på timebasis, mens en ”på-dagen-koordination” vil koste ca. 10.000 kr. En total planlægning af et bryllup koster typisk fra 20.000 kr., da det som sagt vil variere meget fra bryllupsfest til bryllupsfest.
For nogle kan der være en tryghed I at vide, at man har en bryllupsarrangør ved hånden, hvis bryllupsplanlægningen løber løbsk, og hvis I ønsker at spare, kan I nøjes med at få rådgivning på timebasis, så I har fundamentet på plads til den efterfølgende planlægning.
Læg jeres bryllupsbudget
Det kan være svært at lægge et realistisk og det helt rigtige bryllupsbudget, da man ikke altid på forhånd kan vide, hvad de forskellige elementer vil ende med at koste.
Der findes flere forskellige skabeloner online til bryllupsbudgettet, som I kan downloade helt gratis og bruge til at skabe et overblik over de mange forskellige udgifter, der vil være til bryllupsfesten.
Ved at estimere et bryllupsbudget, kan I skabe klarhed og overblik, og så er det også nemmere for jer at holde udgifterne nede, så I kan holde et billigt bryllup, der stadig lever op til alle jeres forventninger og drømme til den store dag.
Inden I går i gang med at lægge bryllupsbudgettet
For at vide, hvor mange penge I vil komme til at bruge på de forskellige elementer til bryllupsfesten, er der nogle generelle spørgsmål, I skal blive enige om:
- Hvor mange bryllupsgæster ønsker vi at invitere til bryllupsfesten?
- Hvor simpel eller ekstravagant ønsker vi, at bryllupsfesten skal være?
- Hvor vil vi gerne holde bryllupsfesten henne?
Når I er blevet enige om de større beslutninger til bryllupsfesten, kan I begynde at tage stilling til de enkelte poster i bryllupsbudgettet, som vi ridser op herunder:
Tøj mv.
- Forlovelsesringe
- Vielsesringe
- Brudekjole
- Slør
- Sko
- Smykker
- Strømpeholder
- Strømper
- Brudgommens jakkesæt
- Brudgommens sko
Gaver
- Gaver til og fra brud og brudgom
- Gave til brudepiger
- Gave til best man
Musik og underholdning
- Musikere til ceremoni
- Band/DJ til reception
- Evt. underholdning / andet
Reception
- Lokaler
- Borde og stole
- Mad og drikke
- Linned
- Kage
- Tjenere
- Personale mv.
- Dekorationer og pynt
Blomster
- Buketter
- Blomsterdekorationer
- Brystbuket
- Ceremoni
- Reception
Fotografering
- Formelle billeder
- Afslappende billeder
- Videooptagelser
- Fotoalbum
Brevpapir/udskrivning
- Invitationer
- Takkekort
- Personligt brevpapir
- Gæstebog
- Programmer
- Receptionsservietter
- Kalligrafi
Transport
- Transport til brud og brudgom
- Parkering
- Taxaer
Øvrige udgifter
- Gebyrer for kirke og afholdelsessted
- Bryllupsarrangør
- Øvelsesmiddag
- Forlovelsesfest
- Polterabend for bruden
- Polterabend for brudgommen
- Salonaftaler
- Brunch
- Hotelværelser
Billigt band til bryllup
Hvis I vælger at have et band til brylluppet, kan I næsten garantere, at I får skabt en helt særlig og unik stemning. Men hvad koster et band til brylluppet egentlig?
Det vil som de fleste andre poster variere meget alt efter, hvem I booker til at spille, men I kan sagtens booke et billigt band til brylluppet, der kan løfte stemningen gevaldigt. Der findes flere forskellige websites, der samler en lang række gode muligheder, når det kommer til at skulle vælge og booke et band til brylluppet.
På eventzonen.dk kan I nemt finde det band, der passer til jer, og derudover kan I sortere resultaterne efter hvilken prisklasse, I er på udkig efter. I kan sortere efter bands, der ligger i prisniveauet 0-3000 kr. og opefter. I kan også sortere resultaterne efter genre og geografi og på den måde finde det band, der passer til lige præcis jeres ønsker og behov.
I har mulighed for at høre lydklip eller se små videoklip af tidligere optrædener fra de enkelte bands og på den måde få en fornemmelse af, hvordan det vil opleves for jer og jeres gæster at få det specifikke band til at spille til bryllupsfesten.
Du kan finde oversigten over de mange bryllupsbands her: https://eventzonen.dk/bryllupsband
Havebryllup
Hvis I er på udkig efter idéer til at holde en billig bryllupsfest, så er lokalerne et af de mest væsentlige steder at spare.
En klassiker, når det kommer til bryllupslokations, har altid været og er fortsat havebrylluppet. Her kan du både spare penge og skræddersy udtrykket, så det bliver personligt og kommer til at passe helt perfekt til det, I ønsker.
Hvis I ønsker at leje et telt til brylluppet, er der mange forskellige løsninger på markedet, og I kan både gå efter de billigere eller mere luksuriøse løsninger.
Hvis I ønsker at leje et billigt telt til brylluppet, kan det sagtens lade sig gøre for ca. 5000 kr., og så vil der være plads til op til 100 gæster. Der findes dog også mere luksuriøse løsninger, der koster mere, men som også giver en mere unik oplevelse.
Billig bryllupsmenu
Bryllupsmenuen er et af de elementer, der påvirker det samlede bryllupsbudget mest. Her vil I virkelig kunne spare, hvis I finder en leverandør, der kan sammensætte den helt perfekte menu til et overskueligt budget.
I kan med fordel undersøge, hvilke cateringmuligheder der er I det område, hvor I ønsker at afholde bryllupsfesten. En god tommelfingerregel er at undersøge, hvilke anmeldelser cateringsfirmaet har fået, så I er sikre på, at I ikke skal gå på kompromis med kvalitet eller service.
Der er heller intet i vejen for selv at kaste sig over menuen, hvis man er ferm i køkkenet, og med hjælp fra familie og venner kan man sagtens selv sammensætte en dejlig menu til bryllupsfesten.
Det samme gør sig gældende, når det kommer til bryllupskagen. Her vil der muligvis også være en i familien eller i netværket, der kan bage en fantastisk kage, der både syner smukt og smager fantastisk.
Det vil i de fleste tilfælde være meget billigere at få et familiemedlem eller en bekendt til at hjælpe med at bage en overdådig bryllupskage.
Når I har fundet ud af, hvordan bryllupsmenuen skal sammensættes, kan I med fordel selv handle de drikkevarer, I får brug for på dagen. Hvis I holder til i det jyske, kræver det ikke mere end en smuttur til grænsen, hvor I kan handle ind og spare en hel del. Derudover kan det gøres i god tid, så I kan krydse den post af to do listen.
Lån til bryllup
Selvom I kan have gode intentioner om at spare så meget som muligt på jeres bryllupsfest, så kan udgifterne alligevel hurtigt løbe op.
Derudover kan det være, at I som udgangspunkt fra start tænkte, at I godt kunne spare bestemte udgifter væk, men at det alligevel ikke føles rigtig i maven, når det kommer til stykket.
Jeres bryllupsfest er helt unik, da I som udgangspunkt ikke får lov til at opleve dagen igen, og derfor vil der med garanti være mange, der ikke føler, at det kan betale sig at spare for meget på bryllupsfesten.
Der er heldigvis rig mulighed for at låne til bryllupsfesten, hvis I efter at have lagt bryllupsbudgettet kan regne sammen, at I enten ikke kan få alle de gæster med, som I ønsker, eller på anden vis ikke har råd til den fest, som I har drømt om.
Mange kommende brudepar låner penge til brylluppet, og hos L’easy tilbyder vi, at I nemt kan låne de penge, som I lige nu står og mangler for at kunne planlægge en helt igennem fantastisk bryllupsfest til jeres gæster og jer.
I bestemmer tilbagebetalingsperioden og kan selv skræddersy lånet, så I kun låner lige præcis det, som I står og mangler – om det så er til hele brylluppet eller til nogle af udgifterne.
Vi har hos L’easy lavet en nem beregner, der tydeligt viser, hvor meget I skal tilbagebetale om måneden alt efter lånt beløb og tilbagebetalingsperiode. Hvis I for eksempel låner 50.000 kr. i 120 måneder, vil det kun koste jer mellem 699 – 832 kr. om måneden.
Du kan selv prøve vores låneberegner og ansøge om et lån her